قیافۀ بانمک یک مهرۀ شطرنج ۱۰۰۰ساله که در آلمان کشف شد/ عکس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

باستان‌شناسان اخیرا با کاوش در یک قلعۀ قرون وسطایی در آلمان، قطعاتی کمیاب و جالب از یک نوع بازی قرون وسطایی را پیدا کرده‌اند. در این بین شکل و شمایل مهرۀ اسب که شبیه به چهره‌های کارتونی امروزی است جالب توجه است.

اول صبح؛ در میان اکتشافات انجام شده در یک قلعۀ قرون وسطایی در آلمان، چند مهرۀ مربوط به نوعی خاص از بازی شطرنج به اضافۀ یک تاس وجود دارد که همگی مربوط به قرن‌های ۱۱ تا ۱۲ پس از میلاد هستند.

تاریخچه شطرنج را می‌توان به قرن ششم یا هفتم پس از میلاد نسبت داد، زمانی که بازی قبلی آن به نام چاتورانگا، در بخش‌هایی از هند انجام می‌شد.

 10

یک مهرۀ شطرنج که گمان می‌رود مهرۀ اسب بوده باشد

در قرون وسطی، شطرنج یکی از هفت مهارتی بود که یک شوالیه خوب باید در آن مهارت کسب می‌کرد. از این نظر، تعجب‌آور نیست که یافته‌های بیشتری از این جنس در قلعه‌ها پیدا می‌شوند.

این قطعات بازی در یک مجموعه قلعه ناشناخته زیر آوار یک دیوار فروریخته پیدا شدند. به گفته محققان، تمام یافته‌ها به‌طرز استثنایی سالم مانده‌اند و حتی زمانی که قطعات در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند، درخشندگی از خود نشان می‌دهند.

70

قطعه‌ای دیگر از یک بازی تخته‌ای به همراه یک تاس

یکی از مهره‌های شطرنج یک مهرۀ اسب با قد ۴ سانتیمتری است و سایر یافته‌ها شامل چهار مهره بازی به شکل گل و یک تاس شش چشمی می‌شود که از شاخ ساخته شده است.

دکتر لوکاس ورتر از مؤسسه باستان‌شناسی آلمان (DAI) می‌گوید: «کشف کل این مجموعه از بازی‌های قرن ۱۱ و ۱۲ برای ما کاملاً غافلگیرکننده بود و شکل اسب یک قطعه واقعاً برجسته است.»

این یافته‌ها در نمایشگاه THE hidden LÄND در اشتوتگارت به نمایش گذاشته خواهند شد.

 

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار