• فلسفۀ سورن کی‌یرکگارد؛ چرا انسان «مضطرب» است؟

    سورن کی‌یرکگارد، فیلسوف دانمارکی، در کتاب «مفهوم اضطراب» می‌نویسد: «اگر انسان یک حیوان یا یک فرشته بود، نمی‌توانست در اضطراب باشد. اما از آنجایی که او هم حیوان است و هم فرشته، می‌تواند در اضطراب باشد و هرچه اضطراب بیشتر باشد، انسان بزرگ‌تر است».

آخرین اخبار اندیشه
  • فلسفۀ سورن کی‌یرکگارد؛ چرا انسان «مضطرب» است؟

    سورن کی‌یرکگارد، فیلسوف دانمارکی، در کتاب «مفهوم اضطراب» می‌نویسد: «اگر انسان یک حیوان یا یک فرشته بود، نمی‌توانست در اضطراب باشد. اما از آنجایی که او هم حیوان است و هم فرشته، می‌تواند در اضطراب باشد و هرچه اضطراب بیشتر باشد، انسان بزرگ‌تر است».

  • ۵ دیدگاه فلسفی دربارۀ «خوشبختی»

    خوشبختی تقریباً برای همۀ آدم‌ها به عنوان یک حس خوب و لذت‌بخش در نظر گرفته می‌شود، اما خوشبختی دقیقاً چیست؟ در این مطلب، به تعریف این مفهوم از منظر پنج مکتب فلسفی مختلف نگاهی انداخته‌ایم.

  • ۱۰ درس فلسفی داستایفسکی برای زندگی مدرن

    فکر می‌کنید که برخی از مشکلات زندگی شما و رفتارهای شما و… نشات گرفته از جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنید؟ داستایفسکی به زیبایی نشان می‌دهد که تاثیرات اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی به شکلی ویژه بر رفتار انسانی تاثیر می‌گذارد.

  • درس‌هایی از اینشتین برای زندگی بهتر

    این ایده یعنی پوشیدن لباس‌های ساده، اما کاربردی که باعث می‌شود فردی که آن لباس را پوشیده با خود احساس راحتی کند در سالیان اخیر توسط کارآفرینان فناوری که سبک خاص خود را دارند مشهور شده است. برای مثال، این موضوع را می‌توان درباره «استیو جابز» و شلوار جین و بلوز یقه اسکی مشکی او دید یا در مورد «جف بزوس» با شلوار جین آبی با پیراهن‌های آستین کوتاه تک رنگ یا درباره «مارک زاکربرگ» که شلوار جین و تی شرت آبی را ترجیخ می‌دهد و یا «جک دورسی» با لباس‌های تمام مشکی‌اش که اغلب شامل کلاه، هودی یا ژاکت هستند.

  • فلسفۀ «خوشبختی»؛ آیا خوشبختی دست‌یافتنی است؟

    فردریش نیچه می‌نویسد: «اکنون زمین حقیر شده است و بر روی آن انسان‌هایی می‌خزند که همه چیز را حقیر می‌کنند؛ این سخنی است که آخرین انسان بر زبان می‌آورد: ما خوشبختی را اختراع کرده‌ایم».

  • فلسفۀ آرتور شوپنهاور؛ چرا «خوشبختی» تنها یک «فریب» است؟

    شوپنهاور گفته است: «یافتن خوشبختی در درون خویشتن دشوار است؛ اما یافتن آن در هر جای دیگر نیز غیرممکن است». این چکیدۀ دیدگاه مردی است که بسیاری او را بزرگترین چهرۀ «بدبینی فلسفی» در تاریخ می‌دانند.

  • چگونه «امید» می‌تواند خطرناک باشد؟

    آیا کسی هست که به هیچ چیز امید نداشته باشد؟ به نظر می‌رسد اکثر ما در وجود خودمان سرشار از امیدواری‌های گوناگون هستیم. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که امید دقیقا چیست، چگونه از سایر احساسات متمایز می‌شود و ارزش و اهمیت آن در زندگی چقدر است؟

  • چهار نظریه دربارۀ «خوشبختی»؛ «خوشبخت بودن» به چه معناست؟

    آیا شما می‌خواهید خوشبخت باشید؟ اگر شبیه اکثر مردم باشید، بله، قطعا این خواسته را دارید. اما خوشبختی چیست و «خوشبخت بودن» به چه معناست؟ در این مقاله چهار نظریه فلسفی در مورد خوشبختی را مرور خواهیم کرد.

  • فروید، میل جنسی و یک اشتباه طولانی

    مطالعه جدیدی که دربارۀ نظریه‌های فروید در مورد رویاها انجام شده، نشان می‌دهد که او از «جنسیت» برای توصیف هر فعالیت صرفاً لذت‌بخش استفاده کرده است و عقایدش تا آن اندازه که قبلا تصور می‌شود وابسته به این مفهوم نیست.

  • فلسفۀ انیمه؛ «شبح درون پوسته» و معنای «پسا انسان»

    در بین تمام ژانرها در انواع آثار سینمایی، «انیمه‌ها» جزء پربارترین آثار در زمینۀ بیان مفاهیم فلسفی هستند. داستان‌های پیچیده، شخصیت‌های عمیق و موقعیت‌های بسیار خاص و عجیبی که در دنیای خلاقانۀ این فیلم‌ها با آن‌ها مواجه می‌شویم، این امکان را به انیمه می‌دهند که تبدیل به نوعی آزمایشگاه فکری برای ارائه و بررسی پرسش‌های فلسفی شود.

  • چهار حقیقت شریف دربارۀ «رنج»

    حدود ۲۵۰۰ سال پیش بود که بودا چهار «حقیقت شریف» خود را ارائه کرد: اینکه ما در حالت دائمی نارضایتی زندگی می‌کنیم، این نارضایتی دلیلی دارد، این نارضایتی می‌تواند پایان یابد و راهی برای پایان دادن به آن وجود دارد.

  • یک سوال سخت فلسفی؛ «مکان» واقعا چیست؟

    آیا «مکان» به عنوان چیزی مستقل از همۀ اشیاء جهان وجود دارد؟ آیا می‌توانیم دربارۀ چیزی به عنوان «خود مکان» صحبت کنیم که حتی بدون وجود هیچ یک از اشیاء مادی باز هم به وجود خود ادامه دهد؟ یا باید طور دیگری نگاه کنیم و مکان را صرفا نوعی «نسبت» و «رابطه» بین اشیاء ببینیم؟ در اینجا مطلب مختصری را دربارۀ این دوگانۀ دشوار فلسفی می‌خوانید.