درخت عجیبی که انگار از فیلم «ارباب حلقه‌ها» بیرون آمده

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک درخت غول پیکر و عجیب با یک تنۀ دوبخشی که شبیه پاهای در حال قدم زدن است، کاملا شبیه به درخت فیلم «ارباب حلقه‌ها» به نظر می‌رسد. این درخت به تازگی لقب درخت سال نیوزیلند را میان رقبای دیگر به خود اختصاص داده است.

اول صبح؛ درخت راتای شمالی طوری به نظر می‌رسد که انگار در حال گام برداشتن در یک زمین خالی است. این درخت، لقب درخت سال نیوزلند را به خود اختصاص داده است. این گیاه غول‌پیکر، که به طرز شگفت‌انگیزی شبیه شخصیت «ریش‌درختی» در «ارباب حلقه‌ها» است، قرن‌ها قدمت دارد.

این درخت عجیب که به آن لقب «درخت قدم‌زن» داده‌اند، چون به نظر می‌رسد در حال قدم زدن در یک مزرعه است، نوعی راتای شمالی (Metrosideros robusta) است؛ یکی از بلندترین گونه‌های درختی گلدار نیوزیلند که می‌تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر کند. ریشه‌ها و شاخه‌های بلند و بازو مانند این درخت، آن را شبیه ریش‌درختی کرده است، نژادی خیالی از موجودات درخت‌مانند که از جنگل‌های سرزمین میانه محافظت می‌کنند.

این درخت به تنهایی وسط یک مرتع بزرگ کنار قبرستانی نزدیک کارامیا در ساحل غربی جزیره جنوبی قرار دارد و حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد؛ تقریباً به اندازه یک ساختمان هفت طبقه.

 2

درخت قدم‌زن برنده قطعی جایزه درخت سال انجمن درختکاری نیوزلند (NZ Arb) در سال ۲۰۲۴ بود.

ریچی هیل، رئیس NZ Arb، در بیانیه‌ای گفته است: «درخت قدم‌زن یک پدیده استثنایی و نمونه بارز درختان قابل‌توجهی است که ما به عنوان نیوزلندی‌ها خوشبختانه آن‌ها را داریم.»

دقیقاً مشخص نیست این درخت قدم‌زن چندساله است، اما برگزارکنندگان جایزه خاطرنشان کردند این درخت تنها بازمانده جنگلی است که حدود ۱۵۰ سال پیش پاکسازی شده است.

درختان راتای شمالی نوعی درخت هستند که زندگی را با رشد روی سطح درخت میزبان قبل از رشد ریشه‌های هوایی که در نهایت به زمین می‌رسند شروع می‌کند. درخت قدم‌زن احتمالاً زندگی خود را بالای تاج میزبان خود آغاز می‌کند و قبل از رسیدن به زمین از هوا و آب باران تغذیه می‌کند. چیدمان غیرمعمول ریشه درخت احتمالاً ناشی از نحوه رشد آن در اطراف درخت میزبان خود است که احتمالاً قرن‌ها پیش از بین رفته است.

کادوالادر می‌گوید: «درخت میزبان اکنون از بین رفته است. شاید درخت خیلی خیلی بزرگی بوده یا درخت دیگری بوده که افتاده و به درخت میزبان تکیه داده و به همین دلیل ریشه‌ها نزدیک زمین شکافته شده و به آن ظاهری شبیه راه رفتن داده است.

1

درختان راتا شمالی بین نوامبر و ژانویه گل‌های قرمز روشن می‌دهند

درختان راتا شمالی بومی نیوزلند هستند و روزگاری یکی از رایج‌ترین گونه‌ها در جنگل‌های این کشور بودند. با این حال، گستره آن‌ها طی چند دهه گذشته کاهش یافته و طبق گفته شبکه حفاظت از گیاهان نیوزیلند، آن‌ها اکنون به عنوان گونه آسیب‌پذیر ملی فهرست ثبت شدند.

علاوه بر جنگل‌زدایی، تهدیدهای اصلی برای راتای شمالی، پوسوم‌های متداول دم برسی (Trichosurus vulpecula) هستند که با خوردن برگ‌ها و جویدن ریشه، درختان را از بین می‌برند.

این درختان به واسطه هیبریدشدگی با درختان نزدیک پوهوتوکاوا (Metrosideros excelsa) تهدید می‌شوند و مستعد ابتلا به زنگ میرتل (Autropuccinia psidii) هستند، یک قارچ بیماری‌زای بومی آمریکای جنوبی که برای نخستین بار سال ۲۰۱۷ در نیوزیلند شناسایی شد.

 

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار