فال حافظ ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳/ ما بی‌غمان مست دل از دست داده‌ایم

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیوان اشعار حافظ، به ویژه به دلیل پیوندی که با قرآن کریم دارد، همیشه برای ایرانیان کتابی محترم و حتی مقدس بوده است. این تقدس و جنبۀ معنوی باعث شده که در سنت ما تفال زدن به دیوان این شاعر عارف امری مرسوم و موجه باشد.

اول صبح؛ خود حافظ نیز دلیل زیبایی بی‌نظیر اشعارش را پیوند آن‌ها با قرآن کریم میدانست: «ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ، به قرآنی که اندر سینه داری». بی‌جهت نیست که مردم ایران نیز این شاعرِ حافظ قرآن را «زبان غیب» قلمداد کرده و گاهی برای کشف رازهای زندگی به دیوان اشعار او تفال زده‌اند.

تفال امروز سیزدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به دیوان لسان‌الغیب را در اینجا می‌خوانید:

ما بی‌غمان مست دل از دست داده‌ایم

همراز عشق و همنفس جام باده‌ایم

بر ما بسی کمان ملامت کشیده‌اند

تا کار خود ز ابروی جانان گشاده‌ایم

ای گل تو دوش داغ صبوحی کشیده‌ای

ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم

پیر مغان ز توبه ماگر ملول شد

گو باده صاف کن که به عذر ایستاده‌ایم

کار از تو می‌رود مددی‌ای دلیل راه

کانصاف می‌دهیم و ز راه اوفتاده‌ایم.

چون لاله می‌مبین و قدح در میان کار

این داغ بین که بر دل خونین نهاده‌ایم

گفتی که حافظ این همه رنگ و خیال چیست

نقش غلط مبین که همان لوح ساده‌ایم

تفسیر عرفانی:

۱- حضرت حافظ در بیت آخر می‌فرماید:

* گفتی‌ای حافظ این همه تعلقات و تصورات گوناگون چیست؟ اینکه تو ما را اسیر رنگ و خیال می‌بینی، درست نمی‌باشد. بلکه غلط در طرز برداشت و تعبیر توست، زیرا لوح ضمیر ما از ناخالصی به دور است.

۲- مدتی است احساس می‌کنید اندیشه و افکارت سخت مغشوش و متلاطم می‌باشد. علتش تردید و ناخود آگاهی شما می‌باشد، زیرا شما دارای استعدادی شگرف و خلاقیتی عظیم می‌باشید. متاسفانه با سخنان این و آن و کلمات بی‌ربط دیگران، وقت را هدر می‌دهید. پس لازم و ضروری است از امروز، از قدرت نامتناهی اراده، خلاقیت، علاقه و ایمان خود بهره بگیرید و از خداوند مدد بخواهید. پیروزی در چند قدمی شماست. فقط اجازه ورود می‌خواهد.

۳- ملاحظه کردید که گذشته سودی نداشت. حال را غنیمت بدانید و از دوستان ناباب و معتاد دوری کنید. شما از زندگی نسبتاً خوبی برخوردارید. همه شما را دوست دارند. به همین جهت عده‌ای حسادت می‌کنند و قصد تخریب دارند. باید خیلی مواظب باشید. همسر، خواهر، پدر و مادر سخت به شما علاقه‌مند می‌باشند. ارزش آن‌ها را بدانید.

تعبیر غزل:

انسانی ساده دل، با محبت و دوستی یکرنگی. با تلاش و کوشش بسیار جای خود را در میان مردم باز کرده ای. تحمل سختی‌ها و مبارزه با مشکلات نشانه لیاقت توست. مطمئن باش با همه سادگی با توجه به این توانایی‌ها به موفقیت‌های بزرگ خواهی رسید، پس در مقابل غم و غصه پایداری کن.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار